ESTHER
APITULEY
PRESENTEERT

Het Familiestuk

Inleiding
De familie Dagelet-Apituley (vader, moeder, drie kinderen) bestaat uit podiumbeesten die werkzaam zijn in het theater, de muziek en de beeldende kunst. Door de corona werd - zoals bekend – de theater- en muziekbranche platgelegd en de agenda’s van deze familieleden werden in één klap gewist. Het toekomstbeeld was al evenmin rooskleurig; kunstuitingen met publiek kunnen alleen gehandicapt worden uitgevoerd, met zeer beperkte capaciteit voor bezoekers. In het licht van de enorme restrictie die de kunsten werd opgelegd, besloot de familie Dapitulet het heft in eigen handen te nemen. Geïnspireerd door de lockdown maakten zij een muziekvoorstelling die buiten kaders treedt, maar binnen de 1,5 meter blijft.

Artistiek aanleiding
De hechte familie Dapitulet (een samentrekking van twee achternamen Dagelet en Apituley) vader, moeder, dochter en twee zoons, werden door de absurde situatie gedwongen om anders met elkaar om te gaan. Doordat de overheid een intelligente lockdown, als gevolg van het covid-19 virus, afkondigde waren zij (zoals de rest van de wereld) gedwongen thuis te blijven. Ze mochten elkaar niet meer opzoeken. De verhoudingen, tussen vader, zoon, moeder zoon, dochter etc, raakten verstoord en er moest een nieuwe manier van omgang worden gezocht. Wat bleef erover? Telefoongesprekken? Dat was het laatste waar deze familie in getraind is.

De muziekvoorstelling vertelt over de vijf persoonlijke ervaringen. Eenzaamheid, het doelloos voelen, knagen aan hun bestaansrecht. Maar de voorstelling gaat ook over hoop, hoe om te gaan met deze situatie, door wat en wie blijf je geïnspireerd? Hoe blijf je positief in het leven?
Deze persoonlijke ervaringen dienen als inspiratie voor de tekstschrijver Don Duyns*, die er een absurdistische laag overheen legt. Duyns: “Ik heb een lichte touch gezocht met absurdistische ondertonen, die ik vind passen bij deze spelers en deze muzikale vorm. Ik vind het heel tof voor deze mensen te schrijven die ik voor een groot deel al tientallen jaren ken.”

[* Don Duyns ontving vorig jaar samen met Pieter Kramer, de Proscenium prijs, de prijs voor een wezenlijke bijdrage aan het Nederlandse Theater]

Klassieke muziekkeuze
De muziek wordt een mix van klassieke muziekstukken en jazz. We vragen de Nederlandse, jonge componist Michiel Mensingh te reflecteren op componisten die leefden ten tijde van de grote uitbraken van de pest, zoals Machaut, Josquin, Obrecht of Guerrero (de laatste twee stierven zelf aan de pest). Er zijn maar weinig muziekstukken die direct de pest als onderwerp hebben maar Marc-Antoine Charpentier’s ‘Pestis Mediolanensis’ (ca. 1680) gaat over de grote epidemie die een eeuw eerder in Milaan uitbrak tussen 1576 en 1578. We vragen Mensingh een hedendaagse reflectie hierop te geven in de vorm van een compositie. (Marc-Antoine Charpentier’s ‘Pestis Mediolanensis’)

Het FamilieStuk is persoonlijk, spontaan, intiem, niet gelikt, met humor en in het moment. In eerste opzet maken we een stuk van veertig minuten dat we twee keer op een avond kunnen spelen.

Een productie van Stichting Viola Viola

Voor de pers: 
Meer informatie, interviews of beeldmateriaal, neem contact op met Tamara Keasberry - tamara@bureautamtam.nl of bel 06- 414 85 982

Uitvoerenden
Regie: Titus Tiel Groenestege
Hans Dagelet (vader): trompet, spel
Esther Apituley (moeder): alt, viool, piano, spel
Charlie Chan (dochter): cell, zang, spel (ovb)
Mingus Hans (zoon): piano, zang, spel
Monk Dizzy (zoon): gitaar, spel
Tekst: Don Duyns en eigen teksten, improvisatie
Muziek: Bach, Faure, Dagelet, Apituley
Zakelijke leiding: Bureau tamtam, Tamara Keasberry
Details
Zaal: kleine zaal
Beschikbaar: hele seizoen
Bijzonderheden: piano noodzakelijk
Garantiesom: € 1.500,00 excl. BTW en 10% AR (twee keer op één avond à € 750,00)
Meer info
Publiciteit
Bekijk alle voorstellingen in dit genre