ESTHER APITULEY PRESENTEERT

(Due to the pandemic) KABINET DAPITULET

Omschrijving

Deze muziektheatervoorstelling, vertelt over de vijf persoonlijke ervaringen van de familie Dapitulet (samentrekking van Dagelet en Apituley) tijdens de lockdown. Deze hechte familie - vader, moeder, dochter en twee zoons - werd door de absurde situatie gedwongen om anders met elkaar om te gaan. Ze mochten elkaar niet meer opzoeken. De verhoudingen, tussen vader, zoon, moeder, zoon, dochter etc, raakten verstoord en er moest een nieuwe manier van omgang worden gezocht. Wat bleef erover? Telefoongesprekken? Dat was het laatste waar deze familie in getraind is.

Eenzaamheid, het doelloos voelen, knaagden aan hun bestaansrecht. Want allen werkzaam in het theater, de muziek en de beeldende kunst, zagen hun agenda’s in één klap gewist. Het toekomstbeeld was al evenmin rooskleurig; kunstuitingen met publiek kunnen alleen gehandicapt worden uitgevoerd, met zeer beperkte capaciteit voor bezoekers. In het licht van de enorme restrictie die de kunsten werd opgelegd, besloot de familie Dapitulet het heft in eigen handen te nemen. Geïnspireerd door de lockdown maakten zij een muziekvoorstelling die buiten kaders treedt, maar binnen de 1,5 meter blijft.

De voorstelling gaat ook over hoop, hoe om te gaan met deze situatie, door wat en wie blijf je geïnspireerd? Hoe blijf je positief in het leven? Deze persoonlijke ervaringen inspireerden tekstschrijver Don Duyns die er een absurdistische laag overheen legt. De muziek wordt een mix van klassieke muziekstukken en jazz. We vroegen de Nederlandse, jonge componist Michiel Mensingh te reflecteren op componisten die leefden ten tijde van de grote uitbraken van de pest, zoals Machaut, Josquin, Obrecht of Guerrero.

De regie is in handen van Titus Tiel Groenestege.

Inspiratiebronnen van de familieleden: Sakamoto, Chopin, Beethoven, John Lennon, Einstein, Bacon, Lynch, Beckett, Charms, Bach, nog een oneindig aantal grote geesten. En… Netflix.

De muzikale keuze kleurt de tekst van Duyns in. Een voorbeeld hiervan:
Gezamenlijk spelen ze het stuk ‘1918’ van Sakamoto. Hans Dagelet rapt daar overheen een Franse tekst, een toespraak die gehouden werd aan de vooravond van de eerste wereldoorlog. Charlie (cello) en Esther (altviool) zijn hierbij de strijkers. Mingus doet de pianopartij en Hans speelt ook trompet (covid proof achter een scherm). Het is een heftig, snel, krachtig, ritmisch stuk dat iets wegheeft van de muziek van Steve Reich. Monk (beeldend kunstenaar) zal live op het podium een inkt-impressie maken, action painting. Zichtbaar voor het publiek d.m.v een beamer.

Voor de pers: 
Meer informatie, interviews of beeldmateriaal, neem contact op met Tamara Keasberry - tamara@bureautamtam.nl of bel 06- 414 85 982

Artiesten
Regie: Titus Tiel Groenestege
Trompet/spel: Hans Dagelet (vader)
Alt/viool, piano/spel: Esther Apituley (moeder)
Cello/zangeres/spel: Charlie Chan (dochter) o.v.b.
Piano/zanger/spel: Mingus Hans (zoon)
Gitaar/spel: Monk Dizzy (zoon)
Tekst: Don Duyns en eigen teksten, improvisatie
Muziek: Bach, Faure, Dagelet, Apituley
Zakelijk/productie: Tamara Keasberry
Techniek: 1 technicus komt mee met het gezelschap, 1 technicus nodig van het theater
Details

Beschikbaar: 30 november t/m 30 december 2020
Lengte: ivm corona-maatregelen twee voorstellingen per avond
Bijzonderheden: vleugel/piano noodzakelijk
Garantiesom: volgens de corona-tarieven, excl. 10% AR en de wettelijke BTW
Afrekenprijs: € 19,00

Vindt meer informatie op
Bekijk volgende voorstellingen