MUZIEKTHEATER TRANSPARANT

Così

Na Don Juan gaat DESCHONECOMPANIE aan de slag met Così fan tutte, een opera van W.A.  Mozart en L. Da Ponte.

Op scène verschijnen twee acteurs, twee klassieke zangers, een pianist en een violiste. Samen filosoferen en discussiëren ze over het bestaan van eeuwige trouw. De filosoof Don Alfonso beweert tegen twee jongemannen dat hun geliefden hen niet trouw kunnen blijven. De koppels eisen een tegenbewijs en zetten samen met hem een experiment op. Despina, de kamermeid, laat op haar beurt de vrouwen kennismaken met de vrije liefde.
Geeft het resultaat Don Alfonso gelijk? En sterker nog: valt liefde wel in een structuur te gieten?

DESCHONECOMPANIE wil door een vertalende theatertaal, het openbreken van het genre, ludieke verkleedpartijen, verstilde aria's en indrukwekkende ensembles, opera toegankelijk maken voor een breed publiek. Così is gebaseerd op Mozarts opera Così fan tutte (De school der geliefden).

Persquotes van (eerdere) voorstellingen

- "(...) met Don Juan op basis van Mozart waagt hij zich natuurlijk aan een van de hoogtepunten uit het repertoire. Maar misschien is het wel tijd dat iemand eens grondig schudt aan die heilige boom."  schreef Evelyne Coussens over Tom Goossens in De Morgen. De projecten van DESCHONECOMPANIE hebben als doel om klassiek operarepertoire met een onbegrensde hedendaagse aanpak en genoeg relativering te bewerken.

- Door Operamagazine Nederland werd Don Juan gezien als een relevante voorstelling binnen het operalandschap, "Een voorstelling als deze Don Juan kan heel goed dienen als introductie in opera voor een nieuw en jong publiek. Maar juist ook voor wie, zoals uw recensent, na een stuk of zeven verschillende Don Giovanni-versies in een jaar tijd even genoeg denkt te hebben van de opera is Don Juan de herontdekking van een oude liefde", schreef François van den Akker.

- DESCHONECOMPANIE wil klassieke opera's brengen met het nodige muzikaal niveau en respect voor de originele narratieve boog, zonder dat een publiek zich hiervoor naar een operagebouw moet verplaatsen. Onder andere Els Van Steenberghe was overtuigd van deze aanpak: "Don Juan toont hoe opera straf kan glanzen zonder dat er ook maar één flinter bladgoud op of naast de scène te bespeuren is."  (Knack Focus)

Uitvoerenden
Regie, tekstbewerking en concept: Tom Goossens
Muzikale leiding: Wouter Deltour
Dorabella: Carine van Bruggen
Ferrando: Arne Luiting
Fiordiligi: Annelies Van Gramberen / Esther Kouwenhoven
Guglielmo: Jokke Martens / Lucas Cortoos
Despina: Clara Cleymans / Joke Emmers
Alfonso: Wouter Deltour
Beeld: Ellen Goegebuer
Techniek: Johannes Ringoot
Muziekdramaturgie: Lalina Goddard
Scenografie: Geert Vanoorlé, Tom Goossens
Kostuum: Marij De Brabandere
Kostuumassistentie: Els Van Buggenhout, Marie Mignolet
Masker: Lotte Stek
Productieleiding: Ruth Sarens (Muziektheater Transparant)
Een productie van: DeSchoneCompanie en Muziektheater Transparant
In coproductie met: Operadagen Rotterdam en Opera Ballet Vlaanderen
Met de steun van: de Vlaamse Overheid
Details
Zaal: midden- en grote zaal
Beschikbaar: oktober en november 2021  
Bijzonderheden: piano noodzakelijk
Garantiesom: in overleg excl. 10% AR (de BTW is verlegd)
Meer info
Publiciteit
Techniek
Bekijk alle voorstellingen in dit genre