MARMOUCHA

Na Het Einde

Twee tegenpolen staan tegenover elkaar: de neonazi Christiaan en islamitische fundamentalist Ali. De mannen blijken niet altijd zo radicaal te zijn geweest, maar de omstandigheden hebben hen doen veranderen.
In de voorstelling nemen de theatermakers Mohammed Azaay en Karim El Guennouni op vermakelijke, uitgesproken wijze stelling tegen de verharding en de polarisatie in de samenleving. Vanuit een soort hiernamaals keren zij terug naar de periode waarin ze ieder afzonderlijk van elkaar zijn ontspoord en geradicaliseerd. Ze ontdekken dat ze in essentie veel meer gemeen hebben dan ze dachten.

"De anderen zijn in wezen precies wat we nodig hebben om onszelf te leren kennen." - Jean-Paul Sartre, 1965

Na Het Einde is een interdisciplinaire muziektheatervoorstelling waarbij theater, videobeelden, muziek, geluid en de ruimte zelf geïntegreerd worden.

Inspiratie
Eén van de inspiratiebronnen voor Na het einde is Huis clos van Jean-Paul Sartre. Sartre schreef deze eenakter in het najaar van 1943. In het stuk – dat in het Nederlands Met gesloten deuren heet – bevinden drie personages uit verschillende milieus zich na hun dood in dezelfde ruimte: de hel. Ze kunnen niet aan elkaar ontsnappen. Voor altijd zullen ze samen ruzie maken in de hel, achter gesloten deuren.

De acteurs
Voor Mohammed Azaay en Karim El Guennouni (bekend van theaterduo De Varkensfabriek) is dit de vierde voorstelling die zij samen maken. Zij staan bekend om hun snelle en vlijmscherpe speelstijl, hun flitsende dialogen, hun dromerige beschouwende monologen en de absurde situaties waarin zij terechtkomen.
Na Het Einde wordt een bizarre, tot nadenken stemmende en bij vlagen hilarische voorstelling met maatschappijkritische, humoristische en filosofische aspecten.

Over Marmoucha
Marmoucha produceert, organiseert en promoot podiumkunsten waarin kunst en cultuur uit Noord-Afrika en het Midden-Oosten centraal staan. Marmoucha ontwikkelt nieuwe, hoogwaardige eigen muziek- en podiumkunstproducties met professionals uit Noord-Afrika en het Midden-Oosten, de overige mediterrane landen en het Nederlandse kunstenveld. De stichting richt zich primair op het ontwikkelen van nieuwe professionele muziek- en muziektheaterproducties met een inhoudelijk verhaal. Net als bij voorgaande Marmoucha-producties kenmerkt Na het einde zich door cross-overmuziek, muzikale invloeden uit de landen rondom de Middellandse Zee en het verbinden van verschillende (sub)culturen en bevolkingsgroepen vanuit maatschappelijke betrokkenheid.

Uitvoerenden
Karim El Guennouni - dramaturgie, regie, montage
Mohammed Azaay - dramaturgie, regie, montage
Jacob Ahlbom - eindregie
Enver Husicic - auteur theatertekst
Avisha Darash - componist
Mauricio Lobao - DJ en muzikant op de vloer
Jelle Posthuma -  filmmaker van videobeelden
Aram Aramis - vormgever videomapping
Details
Zaal: kleine- en middenzaal
Beschikbaar: voorjaar 2024
Garantiesom: € 1.500,00 excl. BTW en 10% AR
Meer info
Publiciteit
Techniek
Bekijk alle voorstellingen